Одним з елементів гідравлічної системи зчеплення, що забезпечує передачу зусилля від педалі до зчеплення і, як наслідок, правильне включення та вимкнення трансмісії, є головний циліндр зчеплення. Якщо він виходить з ладу, зчеплення починає працювати з перебоями, що може спричинити труднощі при перемиканні передач і знизити комфорт водіння. Як перевірити головний циліндр зчеплення та визначити його несправності ми поговоримо далі.
Ознаки несправності головного циліндра зчеплення
Несправності головного циліндра зчеплення проявляються досить характерними симптомами, які важко не помітити у процесі водіння. Як правило, це:
- Провалення педалі зчеплення. Педаль стає занадто м'якою, провалюється, або її доводиться сильніше натискати, щоб включити зчеплення.
- Проблеми з перемиканням передач, особливо першої та задньої. Вони вказують на те, що зчеплення не відключається повністю через зниження тиску в системі.
- Помітні сліди рідини на корпусі циліндра або під автомобілем свідчать про розгерметизацію системи та витік рідини.
- Педаль зчеплення не повертається у вихідне положення, як наслідок порушення роботи пружини циліндра або проблеми з гідравлічним тиском.
Якщо ви помітили один або кілька цих симптомів, необхідно провести детальну перевірку головного циліндра зчеплення.
Що потрібно мати для перевірки
Для діагностики головного циліндра зчеплення самотужки вам знадобиться стандартний набір інструментів, які зазвичай є в будь-якому гаражі, та деякі матеріали:
- Набір гайкових ключів.
- Прозорий шланг та ємність для прокачування зчеплення.
- Гідравлічна рідина, що підходить для вашої моделі автомобіля (наприклад, дот-3, дот-4 тощо).
- Лоток для збирання рідини.
Покрокова інструкція з перевірки головного циліндра зчеплення
- Почніть перевірку з огляду головного циліндра, трубок та шлангів. Подивіться на наявність патьоків та ознак розгерметизації навколо циліндра та з'єднань. Якщо ви бачите сліди рідини, це говорить про можливий витік. Огляньте всі з'єднання щодо зносу та пошкоджень. Також варто перевірити захисні пильовики та корпус циліндра на тріщини та деформації.
- Перевірте рівень рідини у резервуарі головного циліндра. Якщо рівень нижче норми, це може свідчити про протікання або знос системи зчеплення. Зверніть увагу на колір рідини: якщо вона темніша, ніж має бути, або містить осад, це ознака того, що її необхідно замінити. Недолік чи забруднення рідини може знижувати ефективність роботи циліндра.
- Протестуйте педати зчеплення, натиснувши на неї скільки разів, оцінюючи її опір та пружність. Педаль має бути пружною та повертатися у вихідне положення. Якщо педаль стає м'якою, провалюється або затримується при поверненні, це може вказувати на несправність циліндра або наявність повітря в системі. Також зверніть увагу на звуки: скрегіт або хрускіт можуть свідчити про проблеми з внутрішніми елементами циліндра.
- Підключіть прозорий шланг до штуцера для прокачування (він знаходиться на робочому циліндрі зчеплення). Помістіть вільний кінець шланга в ємність з невеликою кількістю гідравлічної рідини і попросіть помічника натискати на педаль зчеплення, доки ви відкручуєте штуцер. Спостерігайте за бульбашками повітря, що виходять разом із рідиною. Якщо в рідині з'являються бульбашки, значить, у системі накопичилося повітря. Повністю видаліть повітря та замініть рідину за потреби.
Після виконання всіх вищезгаданих кроків перевірки можна зробити висновки про стан головного циліндра зчеплення. Підсумуємо: витік рідини або видимі сліди гідравліки вказують на пошкодження ущільнень та необхідність заміни циліндра або його компонентів; провалювання педалі говорить нам про порушення герметичності або пошкодження внутрішніх пружин та ущільнювальних кілець; бульбашки повітря при прокачуванні свідчать про розгерметизацію системи, через яку в циліндр потрапляє повітря.