Транспортний хаос у Полтаві, або чому місту варто забути про «Рути»

Ось вже кілька років поспіль громадський транспорт Полтави не змінюється. Ситуацію не покращила і нова транспортна мережа. Містом продовжують їздити «Рути», більшість маршруток рухаються кільцевим маршрутом, а валідатори можна зустріти лише у комунальному транспорті.

«Полтавська хвиля» поговорила з транспортним блогером Назарієм Никончуком про нову транспортну мережу й оптимізацію громадського транспорту. Також запитали що про це думають міські перевізники.

poltavska-khvilia_xcwi/09xgnEs4R.jpeg

Комунальний транспорт

На міські маршрути КП «Полтаваелектроавтотранс» випускає близько 50 тролейбусів та 14 автобусів. Їхній рух розподілено на дві зміни. На першу виїжджає 51 тролейбус, на другу — 48. У вихідні дні кількість тролейбусів на маршрутах зменшують до 36 та 37 на другу зміну відповідно.

«У нас зросла "виручка", бо працюємо більше часу. Це сезонний ріст, адже пасажирів більше весною, коли погода краща. Така загальна цифра спостерігається кожен рік. Наприклад, у лютому пасажирів менше, у березні кількість зростає, у квітні та травні ще більше. Влітку кількість пасажирів зменшується», — говорить директор КП «Полтаваелектроавтотранс» Євген Зайцев.

Загалом на балансі комунального підприємства перебуває 66 пасажирських тролейбусів, 50 з яких вже відпрацювали свій термін експлуатації. Аби їх замінити треба витратити 300 млн грн згідно з цінами за 2017 рік. Навіть якщо щороку додавати по 10 тролейбусів, оновлювати тролейбусний автопарк доведеться п'ять років.

poltavska-khvilia_xcwi/oAmft-s4g.png
Строки експлуатації пасажирських тролейбусів станом на 2020 рік
poltavska-khvilia_xcwi/jj5WnEs4g.jpeg
Тролейбус КП «Полтаваелектроавтотранс»
poltavska-khvilia_xcwi/XwK17PsVg.jpeg
Тролейбус КП «Полтаваелектроавтотранс»

На балансі «Полтаваелектроавтотранс» не лише тролейбуси. Так, у 2019 році автопарк підприємства поповнився 11 автобусами «Ataman». Загалом на автівки витратили 24 млн грн.

Через рік ці автобуси виїхали на маршрути. Проте, цього замало у порівнянні з кількістю приватного громадського транспорту. Наприклад, станом на 2020 рік у місті курсувало 300 автобусів та тролейбусів. Хоча від загальної кількості громадського транспорту більшість мали приватні перевізники, а саме 80%.

Транспортна мережа

У 2021 році міськвиконком ухвалив один з документів, який мав би почати «реформу» транспортної мережі. Тоді чиновники визначили чітку кількість маршрутів міста: 10 тролейбусних, 34 автобусних.

poltavska-khvilia_xcwi/uRCxnPs4R.jpeg

Наступним етапом став червень 2022 року, коли міська влада остаточно запровадила нову мережу маршрутів. Схеми руху розробляла компанія «Фарго Сістемс», яка водночас є оператором е-квитка.

ТОВ «Фарго Сістемс» — полтавська компанія, яку зареєстрували 7 травня 2021 року. Її власник та керівник — депутат Полтавської міськради 7-го скликання від партії «Совість України» Максим Голдиш. Детальніше про запровадження е-квитка у Полтаві читайте в окремому матеріалі.

Транспортний блогер, який розробляє розклади руху громадського транспорту Полтави, Назарій Никончук пояснює, що транспортні реформи запроваджують для оптимізації маршрутів, кількості одиниць транспорту на маршрутах, відкриття або закриття деяких напрямків та можливість випускати транспорт різного класу. Такі зміни необхідні задля зменшення часу очікування транспорту на зупинках та покращення сервісу.

Минув майже рік з моменту, як запрацювала нова транспортна мережа, яка на практиці перетворилася на ідентичну до мережі зразка 2009 року.

«Почнемо з того, що маршрутна мережа зразка 2022 року складалася буквально під декількох перевізників, це має як плюси (фактор впливу на 3-4 перевізників зручніший, аніж коли їх буде умовно 20) так й мінуси (можлива монополія на конкретному напрямку, що в свою чергу, несе за собою відсутність конкуренції та як наслідок — якісного сервісу)», — говорить розробник графіків Назарій Никончук.
poltavska-khvilia_xcwi/ocRKnEyVg.jpeg

Полтавський перевізник Юрій Лупаєнко стверджує, що нова схема не працює. У цьому він звинувачує інших нелегальних перевізників, які їздять лише прибутковими маршрутами.

«Всі переваги нової транспортної мережі мають бути для людей, а не для перевізників. Вона порушена через нелегальних перевізників, які їздять лише на прибуткових маршрутах. У цій системі є маршрути, які не дуже рентабельні. Там і не хочуть їздити. Туди нелегали не їздять, бо такі маршрути фактично збиткові. Але нова мережа будувалася, щоб було зручно людям».

Також перевізник говорить, що після провального запуску транспортної мережі, в місто не вдалося випустити великі автобуси, які б замінили старі «Рути». За його словами, один великий автобус здатен прибрати з маршруту чотири маршрутки:

«Після впровадження нової мережі закупили свіжий великогабаритний транспорт. Таких "Рут" ніде немає. Тому, закупили цей транспорт. Тепер він просто стоїть, бо йому немає сенсу їздити. Легальні перевізники фактично вбиті. Один великий автобус заміняє чотири маршрутки. Тобто, замість оцих нелегальних маршруток їздили б 25-30 автобусів».

За оцінками перевізника, його підприємство обслуговує 15-20% маршрутів. Понад 30% складають нелегальні перевізники.

poltavska-khvilia_xcwi/hvhV7EsVg.jpeg
«Рута» приватних перевізників

Оптимізація нової транспортної мережі

Однак, містянам потрібно думати не про перевізників. Їм важливий громадський транспорт, яким зручно користуватися, але, «транспортна реформа» не принесла вагомих змін.

Навпаки, через нову транспортну мережу з'явилася плутанина в нумерації маршрутів. Для прикладу, однакові маршрути тролейбусів та автобусів отримали різні номери. Центральні та околичні у переліку змішані. Так, центральні маршрути отримали номери: 21-29, 43, 44, 46, 49-54, 59-64, а околичні між ними — 30-42, 45, 47, 48, 55-58. Хоч недолік несуттєвий, але додає незручності в користуванні громадським транспортом.

У місті залишилися маршрути, які дублюють «кільце». Ось деякі з них:

  • №21 Кільцевий (м-н «Половки», м-н «Браїлки», Центр, м-н «Алмазний»);
  • №22 Кільцевий (м-н «Алмазний», Центр, м-н «Половки», м-н «Автовокзал»);
  • №26 (м-н «Левада», Центр, м-н «Половки», м-н «Алмазний», м-н «Левада»);
  • №59 (Південний вокзал, м-н «Алмазний»);
  • №60 (м-н «Левада», м-н «Алмазний», м-н «Половки», м-н «Левада»);
  • №61;
  • №62 (Вакуленці — вул. Героїв Сталінграда).
poltavska-khvilia_xcwi/tKhhnPsVR.jpeg
Маршрутка №26
poltavska-khvilia_xcwi/vArOVPy4R.jpeg
Маршрутка №59

На «кільцевих» маршрутах можуть їздити 10-12 «Рут», а як результат — кільце перевантажене кількістю транспорту, хоча самі маршрутки їздять порожні.

Ба більше, існують маршрути, на яких перевізники не їздять за офіційною схемою:

  • №28 (Завод ГРЛ - с. Розсошенці через центр);
  • №46 (Південний вокзал, Інститут зв'язку, хліборприймальний пункт через маслосирбазу);
  • №49 (м-н «Огнівка», Інститут зв'язку, маслосирбаза через вул. Сінну).

Не зазнав змін також транспортний зв'язок між районами міста. Так, вул. Гожулівська залишилася без громадського транспорту, а Розсошенське кладовище досі позбавлене стабільного маршруту.

«Це все тому, що маршрутна мережа складена ще у далекому 2016 році "втиху" від мешканців Полтави, які навпаки мають долучатися до обговорення даної теми, адже варто розуміти, що транспорт — в першу чергу соціальна складова, а вже потім підприємницька», — розповідає блогер Назарій Никончук.

На думку блогера, варто оптимізувати тролейбусні маршрути: маршрут №3 продовжити до Розсошенець, а також збільшити кількість громадського транспорту на ньому, щоб конкурувати з маршрутками №28 та №51.

poltavska-khvilia_xcwi/q1W44fyVR.png

Додатково блогер пропонує скасувати маршрути №6 та №8, а тролейбуси замінити «кільцевими» через вул. Сінна. Такий маршрут має перевагу в тому, що збільшиться рентабельність поїздок.

poltavska-khvilia_xcwi/kBOOVfs4R.png

Водночас маршрут №60 (через м-н Алмазний, м-н Половки) може замінити тролейбус №13.

poltavska-khvilia_xcwi/aLZFVfsVg.png

Майже без змін залишилися маршрути комунальних автобусів. Місто лише додало нові «кільцеві» №56/57, які їздять через мікрорайони Огнівка, Юрівка.

«Автобуси їдуть дуже повільно, мають розтягнуті графіки. Це чудово демонструється в тому, що кільцевий 57 має чотири відстої по маршруту — фактично він більше стоїть, аніж їздить. Одна з кінцевих у більшості маршрутів — критий ринок, де постійно затори та великий час проїзду вулиць Шевченка, Пушкіна тощо».
poltavska-khvilia_xcwi/alQ-PLy4g.png

Також варто було б змінити маршрути на околицях міста, вважає Никончук. Наприклад, двома маршрутами №32 (Вакуленці — центр) та №32а (Дублянщина — центр) при достатній кількості автівок можна «закрити» нові маршрути №54, 61, 62 та старі №29/29а.

poltavska-khvilia_xcwi/NvzCULsVR.jpeg

Блогер вважає, що маршрут №30 за рейсом вул. Ковалевської — Харчовиків більш зручний, ніж вул. Ковалевської — Балакіна. Але для його зміни потрібно прискорити графіки комунальних автобусів.

poltavska-khvilia_xcwi/J7Pn9Yy4g.png

Висновок

За словами Никончука, для запуску нової мережі маршрутів потрібен комплексний підхід. Йдеться про лобіювання комунальних та відповідальних приватних перевізників, запровадження оплати транспортної роботи (плата перевізнику за кілометр маршруту), електронний квиток без кондукторів з прозорою інформацією та різною ціновою політикою, а також реформування управління транспорту.

Розклад руху транспорту в Полтаві можна відстежувати на сайті rozklad.in.ua. Сайт поступово оновлює полтавець Назарій Никончук.

Згідно з задумом електронний квиток мав би змінити транспорту мережу міста, але став одним з недоліків.

Подякуй автору!

Сподобалась стаття? Mожеш подякувати автору гривнею.

Єгор Рудь

Ще з рубрики: "Тексти"

Останні публікації

Обговорення: 4 коментаря

Написати коментар
  • М
    Максим
    5 трав.
    Я б того хто придумав цю Руту, поховав би в ній. А краще посадити в неї всю команду "інженерів" які працювали над цим витвором, та пару поїздок по кільцю їм зробити. Щоб вони падали прохавали що це не маршрутка, а таксо для ублюдків. В мене таке враження що вони знайшли креслення нацистської душогубки 2.0, та зробили по ним цю "тєлєгу".
    Відповісти
  • А
    Аліса
    5 трав.
    А що з приводу "контингенту" водіїв? Якість надання послуг з їхнього боку якось буде хтось змінювати чи ні? Бо хамство, недоречні коментарі, кермування так, наче ти везеш дрова, а не людей - це в нас "заположняк". Чи можна якось на це вплинути? Ну там наприклад навчити транспортників спілкуватися з пасажирами по-людськи, чи ж "допрбачення телебачення" хто не розуміє, що таке етика та які дії й слова взагалі неприпустимі до пасажирів? Та якщо клієнт має претензії до певного перевізника, треба забезпечити те, щоб будь хто міг звернутися зі скаргами і т.ін і отримати якусь дійсно дієву реакцію, а не оце "моя хата скраю нічого не знаю". От неодноразово стикалася з реально відверто нахабною поведінкою як водіїв, так і кондукторів у нас в Полтаві. Цікаво, чи їхнє керівництво хоч трохи цікавиться такими інцидентами, чи їм начхати, аби тільки гроші гребли, а все інше - то зайве, бо в нас же громадський транспорт наче як не для людей створений? Все це просто неповага до споживача та стереотип, що гром. транспортом їздять тільки люди "нижчого ґатунку", а отже для "простих смертних" ніхто нічого покращувати не має на меті?
    Відповісти
  • АА
    Андрій Анатолійович
    Аліса
    5 трав.
    Насраній кончук. Знову вирішив завоняти. Комуніст Удав, Чепушилко, Вусатий таракан-будівельник та залоза досить кормити насранія)))
    Відповісти
  • И
    Инна
    7 трав.
    Правильно написали, що транспортне питання, то соціальна складова. І пенсіонери з вул. П.Мирного такі самі як і пенсіонери з Балакіна. Але для них запустили автобусний маршрут, а на П. Мірного - ні. Хоча рішення дуже просте: той же автобус 30, який їде з центра до С.Ковалівської по вул. Кагамлика, заїжджав би по вул.П.Мирного до однойменного музея та забирав людей і далі по маршруту. На зворотньому шляху автобус на Мирного не заїжджає. Тобто тільки на небагато подовжується маршрут, а у пенсіонерів, інвалідів, людей з маленькими дітьми з'являється можливість під'їзду до лікарні, тролейбусної лінії. Хай хоть раз на годину буде така можливість для людей. Україна це ж соціальна держава?
    Відповісти