«Дешевий» бензин із БРСМ канцерогенний – розслідування «Грошей»
Міні-нафтопереробні заводи будують майже всюди, де видобувають нафту. Ці підприємства не платять податків, годують місцеву владу і відпускають на АЗС неякісний бензин, який нищить авто і негативно впливає на здоров'я людини.
Окрім цього, через «сіре» пальне державний бюджет країни втрачає від 12 до 14 млрд грн щороку, повідомили у телепередачі «Гроші».
Безпосередньо від діяльності міні-НПЗ в казну не доходять 5 млрд грн.
Всього таких невидимих заводів в Україні мінімум 30. Їх встановлюють у важко доступних місцях. «Гроші» відправились на пошуки цих заводів-привидів і знайшли найбільший, який виробляє небезпечну суміш десятками тисяч тонн на місяць і найбільше обкрадає бюджет країни.
Одна з таких міні-НПЗ працює в селі Шрамківка Черкаської області. Тут, за підрахунками експертів нафтового ринку, міні-НПЗ виробляє 1200 тис. т. пального на рік.
Ще одне аналогічне підприємство в селі Окіп Полтавської області.
За інформацією «Грошей», звідси бензовози везуть пальне у так звані бочки – поодинокі заправки на трасі без брендів, які працюють тільки за готівку.
Ще одна міні-НПЗ у Гадячі. Саме тут знаходиться один з найбільших міні-НПЗ в Україні, з оборотом у 90 тис. т. бензину і 8 тис. т. дизеля на рік. Приблизні втрати бюджету від несплати податків – 1 млрд грн.
Як повідомляють«Гроші», формально цей нафтопереробний конвеєр належить компанії ТОВ «Стандарт Ойл-2000». Їх офіційний вид діяльності – «Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами». Проте як стало відомо «Грошам», Гадяцький міні-НПЗ створений фактично для конкретного, дуже популярного бренду.
ТОВ «Стандарт Ойл», якому належить цей міні-НПЗ, окрім газового конденсату, сирої нафти, етанолу, сольвенту та інших компонентів для виготовлення бензину, закуповує ще один цікавий компонент — Моно-Метил-Анілін, він же ММА. Це не простий розчинник-присадка.
«Дуже невелику кількість його додають до бензину, аби підвищити октан, наприклад. Але він в Україні заборонений», — підкреслює в коментарі «Грошам» експерт енергетичного ринку Сергій Федоренко.
Заборонений він тому що вбиває паливну систему і може спричиняти онкозахворювання. Відтак, у стандарті Євро-5 додавання ММА – виключено.
«Як саме бензин стає отруйною бадягою на «сірому» заводі? Спробуємо пояснити максимально просто. Узагальнено, на класичному НПЗ, бензин створюють так: спочатку нафта і конденсат потрапляють на завод, далі відбувається первинна підготовка та переробка сировини. Потім — гідрочистка, ізомеризація, каталічний реформинг. Ці процеси важко запам’ятати, вони коштують власнику десятки мільйонів доларів, але саме вони очищають бензин до стандартів Євро-5. Далі відбувається змішування з дозволеними октанопідвищувальними компонентами — присадками. Складно дорого і якісно – 95-й готовий! На «сірих» міні-НПЗ бензин «виробляють» інакше: нафта і конденсат проходить первинну обробку, далі у паливо додають розчинники (у випадку міні-НПЗ, який зафільмували «Гроші», – моно-метил анілін) і… все!» — повідомляють «Гроші».
До речі, основним постачальником для таких міні-нафтопереробних заводів є приватні видобувачі нафти і газового конденсату, а також звичайні врізки у нафтопроводи. Водночас офіційні заводи – Селещинський ГПЗ, Шебелинський ГПЗ, Кременчуцький НПЗ працюють з двома державними нафтовими видобувачами – «Укргазвидобування» та «Укрнафта».
«Класичний НПЗ – це витрати від 100 млн доларів, сплата усіх податків», — зазначає Сергій Федоренко.
А «сірий» міні-НПЗ може коштувати і 150 тис. доларів.
«Не сплачуючи акциз, не оформлюючи документи на підприємство, нелегальні виробники мають гандикап – фору перед іншими у 8-9 грн за літр», — розповідає Сергій Федоренко.
Це означає, що бадяжний бензин, який ви можете купувати дешевше на 2-3 грн від ринкової вартості, вам могли б продавати взагалі за безцінь.
Хто продає такий бензин
Як виявили кореспонденти «Грошей», одна із мереж заправок для яких готують такий бензин – БРСМ.
З «Грошима» зв’язався колишній менеджер мережі заправок БРСМ і захотів розказати про головні схеми, які його змушувало робити екс-керівництво. Чоловік боїться за свою безпеку, тож «Гроші» його не називають, а записують на нейтральній території, подалі від колишнього місця роботи. Андрій (назвемо його так) розповідає, які чеки ви отримуєте на АЗС:
«Перший – офіційний. Тобто розрахунок іде через касу. Все нараховується, всі знижки, все обліковується. Інший – неофіційний. Тобто чек виходить, але касовий апарат його не фіксує. Податківці цієї реалізації не бачать».
«Гроші» перевірили слова Андрія і заїхали на згадані АЗС. Спеціально розрахувались готівкою і отримали чек, на якому є позначка «Післяоплата К», якої не було на чеку, виданому після оплати карткою. Що це означає для клієнта? За словами Андрія, у першому випадку, якщо людина звернеться до мережі з таким чеком, то нічого не зможе довести, «бо він ніде не фіксується».
«Кошти збираються протягом зміни, фіксуються, прописується літраж, прописується сума, і передається на ГО, — головний офіс», — розповідає «Грошам» Андрій.
Як вказав Андрій, директор заправки збирав готівку та відвозив на «головний офіс».
Від такої схеми державний бюджет втрачає двічі. За словами експертів, від податкових махінацій, в тому числі з чеками, та бадяжного пального бюджет недоотримує 15 млрд грн щороку. І це – мінімум.
При цьому, оборот БРСМ — 100 млн доларів на рік, тоді як у більш популярних заправок – 50 млн.