«Для того, щоб Полтава була прекрасною, треба стати її обличчям» — історія про тих, хто формує культурний образ міста

Полтава живе і рухається, намагається відповідати на запити суспільства та виклики часу. Її мешканці розробляють і втілюють ідеї, що мають на меті ближче познайомити людей з історією та культурою міста. Одні з таких — представники МІСТОШОПу.

poltavska-khvilia_xcwi/GUUdH3j4g.jpeg

МІСТОШОП— це сувенірна крамничка яка є частиною проєкту МІСТОХАБ. Вони об’єднують навколо себе різні локальні бренди та створюють унікальні речі про Полтаву. Наразі працюють онлайн, бо в приміщенні триває ремонт. На сторінці в інстаграмі ви можете придбати футболки, шкарпетки, прикраси, посуд, листівки та стікери.

Про те, як через речі розкривати Полтавщину та поєднувати традицію і сучасність, де брати натхнення та що потрібно робити, аби місто стало кращим, розповіла керівниця МІСТОШОПу Анастасія Булгакова.

poltavska-khvilia_xcwi/MuNcywC4R.jpeg
фото зі сторінки в інстаграмі @rudamura

Як утворився МІСТОШОП і в чому його головні ідеї?

Усе почалося з волонтерського руху «Оборона Полтави». Спочатку це був шоу-рум, який називався «ОборонаШоп» і працював для того, щоб генерувати кошти на потреби ЗСУ. Нам підприємці надавали свої товари. Це стало обміном — товар за донат. У нас в обігу було декілька різновидів футболок, значки різні, стікерпаки, які робилися спільно з дизайнерами. «Оборона Шоп» працював і сто відсотків прибутку йшло на ЗСУ. За все його існування нам вдалося заробити та передати для Сил Оборони більше 600 тисяч гривень.

Наразі відбувся ребрендинг, ми долучилися до проєкту МІСТОХАБ. Нині 20% прибутку спрямовується на ЗСУ.

poltavska-khvilia_xcwi/mFsPcrj4R.jpeg
фото: зі сторінки в інстаграмі @_mistoshop

На мою думку, нині жоден бізнес не має права не підтримувати ЗСУ. Тому, попри невеликі прибутки, ми намагаємось допомагати.

Історія така, що ми спочатку об’єдналися як волонтери, а зараз вже рухаємося далі. Я вдячна людям, які нас підтримують: друзям, митцям, які втілюють наші ідеї. Часто нам допомагає Нато Мікеладзе. Ми з нею співпрацюємо вже давно. Вона авторка найвідомішого нашого принта «Моя Полтава на мене схожа».

Це про те, що треба брати ініціативу в свої руки, треба бути відповідальним. Для того, щоб Полтава була прекрасною, треба стати її обличчям, розвивати її, покращувати, не покладатися на когось. Це наше гасло.

У нас багато друзів і дуже класно, що утворилося таке ком’юніті, що вірить у наш проєкт, а ми віримо у них.

У МІСТОШОПА є декілька цілей:

  • Розкривати культурну спадщину в продуктах сучасності.
  • Популяризувати полтавських виробників.
  • Популяризувати в принципі Полтаву для того, щоб люди пишалися нею, цікавилися та любили так, як любимо ми, в МІСТОШОПі та МІСТОХАБі.
poltavska-khvilia_xcwi/YI1Uc9jVg.jpeg
фото: зі сторінки в інстаграмі @_mistoshop

Наш проєкт стартував тільки в грудні 2022 року і я думаю ми вже багато чого зробили. Залишилося тільки поширювати це в народ, знайомити людей з нашим мистецтвом.

Ми завжди відкриті до співпраці, також шукаємо спонсорів для втілення класних ідей. Можемо створити насправді цікаву та важливу річ для будь-якої області, яка нестиме в собі історію та цінності.

poltavska-khvilia_xcwi/7CnCywjVR.jpeg
фото: зі сторінки в інстаграмі @_mistoshop

Коли в добудованому МІСТОХАБі запрацює на повну силу МІСТОШОП, міське кафе та івент-простір, то 80% прибутку з них спрямовуватимуть на розвиток міста.

Які ідеї ви вже втілили? Що у вас можна придбати?

Ми взяли за мету розкривати культурну спадщину в предметах сучасності. Я думаю, що в майбутньому не тільки Полтавщини. У нас є вже декілька успішних кейсів.

Це наші шкарпетки з курочкою опішнянською. Натхненням для створення була опішнянська кераміка. Ми поїхали в Опішню на відпочинок, і я побачила там тарілку та зробила фото. Потім з часом, коли ми розробляли дизайн шкарпеток, я згадала про фотографію.

poltavska-khvilia_xcwi/T3kk8QjVg.jpeg

Тарілка була 1940-х років, тобто не дуже давня. Багато хто пропускає цей історичний період в плані культурної спадщини, тому що вважається, що вона була зросійщена і це правда, але не вся.

Опішня була і є осередком українського гончарства, тож я думаю, що вони робили достойні речі навіть у важкі часи. Мені хотілося розкрити саме ось цей період, тому що про нього мало говорять.

Шкарпетки ми виготовляли на Полтавському виробництві Premier Socks. Ми з ними співпрацюємо, вони завжди йдуть нам на зустріч і втілюють наші ідеї. Знову ж таки, це та історія, де ми підтримуємо локальних виробників.

poltavska-khvilia_xcwi/MG9kUwj4R.jpeg
фото: зі сторінки в інстаграмі @_mistoshop

Всі наші товари створюються в команді. Це я і дизайнер Роман Гнидін. Я надсилаю йому ідеї — він малює. Ми вивчаємо питання та працюємо. Навіть купили книгу про те, як інтегрувати культурну спадщину в продукти сучасності (Графічний дизайн з українським обличчям). Тобто ми і вчимося, і заглиблюємося в історію. Я дуже багато про це зараз читаю, дивлюся, просто надихаюся.

Як виникла ідея футболки з принтом «витинанка»?

Футболка «ВИТИНАНКА» створена за мотивами українського народного декоративного мистецтва. Техніка витинанки полягає в тому, щоб витинати з різного матеріалу, наприклад паперу, шкіри, тканини.

Витинають візерунки, українські мотиви, цю техніку діти вивчають ще в школі. Це таке доволі давнє мистецтво, але про нього мало кажуть і я надихнулася просто картинкою, побачила десь і подумала чому б не зробити.

До речі, на Полтавщині жінки прикрашали витинанками свій одяг. Я подумала, що нам можна було б адаптувати це, оскільки ми вже не носимо такий стрій, як раніше жінки та чоловіки. Наразі ми адаптуємо це під футболку і під актуальний одяг. Суть у тому, щоб якраз заглиблюватися в минуле і розкривати його в нашій сучасності.

«Ми не можемо жити як раніше, і це факт. Треба показувати те, які ми зараз є, пам’ятаючи нашу історію і несучи її крізь час до наступних поколінь, так як ми можемо і вміємо. Показувати її, демонструвати іноземцям, щоб вони мали можливість ознайомитися».
poltavska-khvilia_xcwi/amwYUQj4R.jpeg
фото: зі сторінки в інстаграмі @_mistoshop

У нас готується ще один продукт. На його створення надихнуло решетилівське килимарство. Він буде адаптований під сучасність, тобто його можна носити зараз і він буде трендовим, але нестиме в собі глибинну історію поколінь, полтавських ремесел, і те, чим можна пишатися та про що можна розповідати. Тому стежте за анонсами.

Людей дуже цікавить, коли вони купують не просто річ, а річ з історією. Наприклад, коли я була на ярмарку і розповідала про шкарпетки, вони були в захваті просто, купували собі, друзям, родичам.

Мета МІСТОШОПу в тому, щоб покращувати позитивний бренд Полтавщини, щоб люди знали скільки всього класного є. Це не тільки про наше минуле, але й про сучасність, про наших майстрів.

«МІСТОШОП, як на мене, допомагає людям ідентифікувати себе як полтавців і пишатися цим».
poltavska-khvilia_xcwi/i2nmlQj4g.jpeg
фото: зі сторінки в інстаграмі @_mistoshop

З ким ви ще співпрацювали і що створили в результаті?

У нас є підвіси, які ми робили спільно з полтавським брендом кераміки Algorythm ceramics. Теж класний та стильний продукт. І розписи, і форми натхненні полтавською вишивкою та втілені у вигляді півмісяця або птахи.

Катерина (власниця бренду кераміки - ред.) показувала мені книжки про полтавську вишивку і ми вже звідти обирали, якими будуть наші майбутні вироби.

poltavska-khvilia_xcwi/xj5M_wC4R.jpeg
фото: зі сторінки в інстаграмі @_mistoshop

Я чесно вірю, що можу вплинути на сприйняття Полтавщини. Нехай це поки маленькі кроки, але я бачу, коли люди дізнались щось, і як вони розквітають, як з гордістю везуть сувенір з Полтавщини кудись в інші міста, в Данію, в Польщу, в Італію. По Україні дуже багато теж сувенірів купують. У Київ, Бровари, Львів.

Хоч у нас і ремонт, люди купують онлайн. Якість сувенірів і сама їх суть, мені здається, перемагає незручність цього моменту, що ми фізично поки не працюємо, хіба що як точка самовивозу. Люди наразі чекають ярмарків, фестивалів спаських. У нас дуже крута авдиторія і я думаю, що вона буде тільки рости, а ми будемо все робити, для того, щоб долучати людей до культури, підтримувати своє, любити й пишатися ним.

«Дуже багато про що МІСТОШОП насправді. Він такий маленький поки що, але так в ньому багато чого є».
poltavska-khvilia_xcwi/uig4lwC4R.jpeg
фото: зі сторінки в інстаграмі @_mistoshop

Чим ваші футболки й вироби відрізняються від товарів з принтами типу «Доброго вечора ми з України»?

У нас продавалися футболки «Доброго вечора ми з України і Полтавщини». Така була історія якраз на початку повномасштабного вторгнення. Ну так, це можна віднести до шароварщини, байрактарщини, але я б так не сказала. Всьому свій час, і на той момент це було дуже актуально. Нас згуртовували ці лозунги та пісні. Зараз ми, вже оговтавшись після всієї цієї історії, можемо йти далі та занурюватися, вже чітко розуміючи чого хочемо. Ці принти відрізняються насамперед часом і актуальністю.

Не до всього одразу можна прийти. Не буду засуджувати, бо на кожний продукт є своя авдиторія і от зараз у нас вона змінилася, я так думаю, але і ті, і ті були українцями, класними людьми, які підтримують нашу націю та були готові і досі готові за нас боротися, таким чином, яким можуть це зробити. Це те, що нам дійсно допомагало об’єднуватись, демонструвало позицію і вибір. А витинанка це вже більше про заглиблення в контекст.

[Фольклористка Ярина Сізик вважає, що шароварщина це питання розвитку смаків і того, що культивує держава, які проєкти вона підтримує та популяризує. Існують різні сегменти ринку: люкс, мас-маркет, середній сегмент. У залежності від рівня свого достатку люди обирають, що і якої якості купити. Не варто ставитися до цього категорично. Часто такого типу речі люди носять від незнання. Тому вона наголошує, що варто не боротися із шароварщиною, а поглиблювати знання людей про своє власне. Розказувати історії, їздити в музеї, робити власні проєкти.] ПХ.
poltavska-khvilia_xcwi/TPKGfwj4g.jpeg
фото зі сторінки в інстаграмі @_mistoshop
«Я думаю, що вектор мене, як керівниці, вектор самого шопу вже визначений. Ми будемо завжди про нашу країну».

Мені б хотілося саме ці регіони розкривати, тому що Полтаву сприймають дуже спрощено, думаючи що тут окрім галушок та неякісних шароварних образів більше нічого немає, а насправді Полтавщина дуже багата на історію, вона лежить майже на поверхні і як би її не намагалася стерти радянська влада, вона все одно є, все одно жива і розвивається. Так, в якийсь момент спаплюжилося сприйняття та наразі ми будемо його змінювати. Старе в новому вигляді, минуле в сучасності.

poltavska-khvilia_xcwi/vsWrcrCVg.jpeg
фото: зі сторінки в інстаграмі @_mistoshop

Який попит на ваші товари?

Для нашого рівня він хороший. Все залежить від того, як все подати. Нам наразі не вистачає деяких ресурсів, фінансових знову ж таки, для власного розвитку, але я думаю, що все ще попереду. Попри те, що реклами мало, люди все одно нас знаходять, з інших міст приїжджають і це дуже класно.

poltavska-khvilia_xcwi/5Cu9c9jVR.jpeg
фото: зі сторінки в інстаграмі @_mistoshop

Що таке Спаський Фест?

Спаський Фест організовується для того, щоб давати варіанти відпочинку для людей. Робити події, де вони можуть розважитись і зробити це з користю. Це про те, що люди мають змогу кудись піти, щось побачити, смачно поїсти, задонатити на ЗСУ. За весь час існування Спаських Фестів МІСТОХАБ зібрав разом із учасниками 3,5 мільйонів і надіслав їх на ЗСУ. Історія із Фестом завжди благодійна.

poltavska-khvilia_xcwi/aa4359C4R.jpeg
фото: зі сторінки в інстаграмі @_mistoshop

Які плани на майбутній Фест?

Хочу запросити всіх відвідати наступний Спаський Фест, який відбудеться 22-23 липня, на Спаській, 10. Його назва СіноВайб. Це етнічна тематика. Вона розкриватиметься в різних варіантах, в музиці від наших хедлайнерів. У нас буде виступати бандуристка Марина Круть. Також нашим хедлайнером буде Арсен Мірзоян. Прямо така гордість, що ми з такими людьми співпрацюємо.

У нас будуть майстер-класи присвячені етнічності, освітні лекції, думаю, що будуть екскурсії. За всіма анонсами треба стежити на сторінці в інстаграмі.

Люди зможуть зануритися в трушну етніку, більше розкрити її. Думаю, що це дуже важливо — розвивати любов до нашої культури. Буде багато сіна, це точно.

У нас, до речі, буде класна локація. У нас був фестиваль на тему вуличних культур і там вперше була презентована колаборація МістоШоп та Лайк Полтава, це мережа швидких перукарень. Була така бьюті-зона, в якій ми за донат малювали блискітки на щоках. Лайк плели дуже класні зачіски для дівчат та хлопців. На цьому фестивалі вона також буде, вже в тематиці СіноВайбу. Всіх запрошуємо відвідати локацію та зробити свій день яскравішим.

Квитки на фестиваль можна придбати у нас на сторінці, за посиланням в шапці профілю.

poltavska-khvilia_xcwi/4gngp9j4g.jpeg
фото зі сторінки в інстаграмі @_mistoshop

Де можна більше дізнатися про етнографію?

Для натхнення я б радила ходити в музеї, їздити по області, ходити на екскурсії, їздити по знакових місцях, спілкуватися з митцями, у них дуже багато своїх історій. Дивитися на рушники, вишиванки, це теж важливо. Я надихалась тим, що бачила. Все свіжим поглядом, бо в Полтаві не так довго, тому можу помітити такі маленькі дрібниці, які несуть в собі історію.

Чому на вашу думку, так мало місць в Полтаві, де можна б було купити етнографічні товари?

Точно є місця, де можна придбати сувеніри іншого типу. Я думаю, що чим далі, тим більше буде всього різного з’являтись. І це чудово насправді.

«Так, у нас будуть ще конкуренти, але я завжди таких конкурентів зустрічаю як друзів, бо ми робимо одну справу».

Чому поки що так мало? Бо Полтаву сприймають викривлено. Надалі я б дуже хотіла, щоб люди більше цікавилися нашою історією, культурою та більше цінували її. Тому бажаю всім розвитку і собі також.

poltavska-khvilia_xcwi/anFMfQC4g.jpeg
фото зі сторінки в інстаграмі @_mistoshop

Ще з рубрики: "Тексти"

Останні публікації

Обговорення

Написати коментар