Е-квиток у дії: у Полтаві запрацювали валідатори. ФОТОРЕПОРТАЖ
10 лютого у комунальному громадському транспорті Полтави запрацювали валідатори. Відтепер не треба шукати дрібні купюри — можна розрахуватись за допомогою банківської карти.
Як працює нова система оплати — перевіряла «Полтавська Хвиля».
Валідатори: «що це і як це?»
10:45 ранку. На зупинці біля колишнього кінотеатру Котляревського кілька десятків людей. Більшість — похилого віку, чекає на тролейбус, який саме під’їжджає. На його передньому склі за кілька метрів видно напис «Кільцевий». А на дверях — «Проїзд 6 гривень».
Тролейбус зупиняється за метр від бордюру, але між транспортом та зупинкою зовсім не видно асфальту — його вкриває глибока калюжа. Та пасажирів це не турбує — ось один чоловік перестрибує воду і водночас шукає гроші у кишенях, поруч жінка намагається обійти, але потім махає рукою і йде прямо по калюжі. Ще один чоловік штовхає у плече кореспондентку, аби першому дістатися транспорту.
І ось нарешті кореспондентці вдається зайти у тролейбус, і одразу після цього за спиною лунає скрегіт дверей — вони зачиняються.
«А шо це у вас в руках?» — праворуч від дверей чоловік років 60 спілкується з кондукторкою. Вона тримає в руках валідатор та кілька дрібних купюр різного номіналу.
«Це валідатор. Щоб картками розраховуватися», — каже жінка.
На це чоловік нічого не відповідає, а мовчки дає кондукторці шість гривень дріб’язком. Та дає квиточок і ховає гроші у поясну сумку.
«Оплачуємо за проїзд», — працівниця підходить до кореспондентки. Та бажає оплатити телефоном.
«Я сьогодні перший день ходжу з валідатором. Ще не дуже знаю, як воно працює», — каже кондукторка.
Тим часом кореспондентка прикладає телефон до екрана валідатора. На пристрої постійно горить напис «ОПЛАТА ПРОЇЗДУ», а на телефоні з’являється банківська картка і галочка, яка свідчить про оплату. Проте квиток з валідатора так і не з’являється.
«Ну, якщо галочка з’явилась, то це ж значить, що оплата пройшла? Ви за сьогодні перша захотіли так оплатити, я не знаю, чому квитка немає», — каже жінка.
Кореспондентка пропонує оплатити карткою, на що кондукторка погоджується. Вона крутить у руках валідатор і роздивляється його. Каже, що нервує щодо того, аби оплата пройшла.
На картку валідатор реагує по-іншому: тільки-но до його екрана піднесли пластик, як одразу з’явився надрукований квиток зі спеціального отвору.
«А у вас уже є повідомлення про оплату? Прийшло на телефон? Бо мені ж тепер тоже інтересно, як воно працює!», — на обличчі кондукторки з’являється посмішка. Жінка починає вдивлятися у телефон, поки кореспондентка дивиться сповіщення. Проте того немає. Кошти з банківської картки так і не знялися.
Але кондукторка махає рукою і каже: якщо квиток є, то все добре.
За цим процесом спостерігають дві бабусі. Одна тримає в руках старенький телефон з кнопками. Питає, чи може вона ним оплатити. Проте чує відмову — по-перше, телефони повинні мати спеціальний вбудований модуль NFC, який дозволяє здійснювати безконтактну оплату, а по-друге, щось ця вся система взагалі не дуже хоче працювати з телефонами.
Через кілька хвилин тролейбус зупиняється на «5 школі», кореспондентка виходить і одразу пересідає в інший «Кільцевий». Цей, на відміну від попереднього, був переповнений. Проте, й тут, як розповідає кондукторка, ніхто не оплачує картками.
«Люди до такого не звикли, тільки дивляться, питають, що це, і все. Ви сьогодні перша, хто захотів оплатити карткою».
Історія знову повторюється: телефоном заплатити не вдається. На додаток, цього разу валідатор реагує на смартфон написом російською мовою: «Оплата токеном не поддерживается». Довелося знову платити карткою.
«Виникли проблеми з оплатою - дзвоніть!»
Як повідомляють у Телеграм-каналі «Транспорт Полтава», оплата телефоном дійсно поки не працює. Проте обіцяють найближчим часом виправити це. Готівкою також можна розраховуватися.
«Важливо! Повідомляйте у чат каналу, у якому тролейбусі оплата через телефон не працює — інформація буде оперативно передана у депо. (Справа на квитку надрукований номер маршруту та бортовий номер тролейбуса)», — повідомили у телеграм-каналі.
Окрім цього, учасники каналу повідомляють про те, що: «при оплаті кошти не списуються цієї ж миті, а значно пізніше. Тобто може бути така ситуація, чи ви сидите вдома п'єте чай, а вам приходить push-повідомлення про списання шести гривень за проїзд у тролейбусі. Насправді було б добре, якби ця інформація поширювалася надавачем послуг, а не якимось неформальним пабліком, і до запуску безготівкової оплати. Тоді негатив клієнтів до нової послуги був би майже нульовий». З такою ж ситуацією зіткнулася й кореспондентка «Полтавської Хвилі»: станом на 13:34 вона й досі не знає, чи спишуть гроші з її картки за проїзд, чи вона покаталася «зайцем»
Як повідомив «Полтавській Хвилі» директор КП «Полтаваелектроавтотранс» Євгеній Зайцев, кошти спишуться, але трохи пізніше.
«Як нам пояснили "Фарго-Сістемс", таке поняття як “вигрузка”. Це коли валідатор з’єднується із сервером і передає ці дані. Для цього потрібен певний час, після цього вже і знімуться кошти», — пояснив Зайцев. За його словами, нині валідатори працюють у всьому комунальному транспорті міста. Відтак, сьогодні на рейс виїхало 17 автобусів та 49 тролейбусів з валідаторами.
Якщо при оплаті виникли проблеми, у «Полтаваелектроавтотрансі» радять телефонувати за номером технічної підтримки: 0800 400 304.
За словами голови міста Олександра Мамая, зараз валідатори проходять тестування. І лише після цього у комунальному транспорті встановлять стаціонарні валідатори.
Нагадаємо, у Полтаві здорожчає проїзд у громадському транспорті — Мамай.