Корупція чи безпека: автоексперти про ймовірне повернення обов'язкового техогляду

До вересня 2022 року в Україні можуть повернути обов'язковий техогляд для всіх легкових автівок і причепів. Міністерство інфраструктури України має ініціювати його розгляд у Кабінеті міністрів.

Фото: ria.ru

Про це в інтерв'ю LIGA.net розповів міністр інфраструктури України Владислав Криклій.

За його словами, законопроєкт про обов'язковий техогляд є «важким» і щоразу, коли пропонується його обговорення, урядовці кажуть: «Давайте не цього року».

«Адже це (технічний огляд авто. — Ред.) вже давно приватний бізнес. Держава впливає мінімально. В Україні вже близько 650 таких суб’єктів. Просувати законопроєкт про це будемо однозначно, але спершу варто переконатися, що у нас є повна на це підтримка. Наразі законопроєкт погоджено усіма, окрім Державної регуляторної служби», — повідомив Криклій.

Техогляд: яка зараз ситуація та навіщо він потрібен потім?

Обов'язковий технічний огляд для приватних легкових автомобілів скасували в 2011 році.

«Зараз проходять техогляд ті авто, які займаються комерційною діяльністю. Це, наприклад, вантажівки, мікроавтобуси і таксі. Вони проходять обов’язковий технічний контроль раз на два роки. А в подальшому планують (ввести техогляд — авт.) на усі автомобілі. І поки невідомо, що буде з електромобілями та мототранспортом. Ми це зможемо дізнатися, як побачимо законопроєкт», — повідомив «Полтавській Хвилі» правозахисник та автоблогер Дмитро Бурмака.
Дмитро Бурмака. Фото: Facebook

Як повідомляє Бурмака, нині українська влада контролюватиме технічний стан транспорту через підписання Угоди про асоціацію з Європейським Союзом. У одному з додатків до угоди йдеться про виконання директиви «про перевірки з придатності до експлуатації автомобілів та автопричепів».

Відповідно до Угоди, для особистих легкових автомобілів положення директиви мають впровадити протягом п’яти років після набрання чинності угоди з ЄС. Вона вступила у силу 1 вересня 20017 року. А це означає, що Україна зобов’язана запровадити обов’язковий техогляд для особистого транспорту до 1 вересня 2022 року.

«Міністерство інфраструктури готує законопроєкт, але його немає ще у вільному доступі. Є тільки попередня інформація. А коли він буде вже готовий, коли ми зможемо його детальніше вивчити, подивитися, як він проходитиме комітети, то тоді вже зрозуміємо: що і як воно буде», — розповів «Полтавській Хвилі» Дмитро Бурмака.

Хто буде зобов’язаний проходити техогляд і як часто?

Як повідомляє автоюрист, обов’язковий технічний огляд зобов’язані пройти власники легкових та вантажних автомобілів, а також власники причепів.

Про мотоцикли, скутери чи електричний транспорт ні в угоді, ні в Міністерстві інфраструктури поки що не сказано.

За словами Бурмаки, інформації про частоту проходження також немає. Проте автоюристи вважають, що технічний огляд треба буде проходити через чотири роки після першої реєстрації нового автомобіля, а потім кожні два роки.

Які автівки не зможуть пройти техогляд?

Стара автівка в одному з дворів Полтави. Фото: Станіслав Пантелей

На думку Дмитра Бурмаки, це можуть бути старі авто, пошкоджені корозією тощо.

«Ми не володіємо повністю інформацією. Але, швидше всього, можуть бути авто, які не відповідають вимогам заводу-виробника, якщо внесені якісь зміни. Наприклад, у нас вирізають каталізатори, щоб краще машина їхала. Особливо це стосується автівок з дизельними моторами. Також можуть не пройти техогляд ті, що мають пошкодження корозією. Наприклад, якщо пошкодиться ідентифікаційний номер авто».

Також за словами Дмитра, можуть встановити й таке: авто, старші 20-25 років, вже не будуть проходити техогляд, і їм не можна буде їздити.

Хто здійснюватиме техогляд?

Фото: Станіслав Пантелей

За словами правозахисника, велика кількість зареєстрованих на сьогодні в Україні автомобілів призведе до того, що сервісні центри не зможуть швидко та якісно проводити техогляд.

«Почнуться черги, маніпуляції, як у нас це завжди робиться. Саме тому Міністерство інфраструктури пропонує надавати ліцензії тим приватним СТО, які мають необхідне обладнання для того, щоб проводити техогляд і надавати необхідні офіційні документи про проходження», — розповів Дмитро Бурмака.

Чи допоможе новий техогляд запобігти корупції?

Як вважають автомобілісти, техогляд — це більше про хабарі, ніж про перевірку авто.

«По закону, звісно, так не можна було, але особисто знаю кількох людей, які заносили кошти за техогляд у тоді ще ДАІ. Платили, в основному ті, які точно знали, що у них авто не в порядку», — розповідає водійка Ірина. Кермує понад 15 років.

Як зауважує «Полтавській Хвилі» автоюрист та адвокат Вадим Володарський, «техогляд було скасовано не коли-небудь, а за часів Януковича, і не через що-небудь, а через корупцію. Отже, рівень корупції там був такий, що, як у анекдоті, його не вдавалося не лише викорінити, а навіть очолити».

«Зараз технічному контролю підлягають вантажні автомобілі, автобуси, комерційні транспортні засоби. Але ми часто можемо спостерігати їх у жахливому стані, колеса від маршруток відлітають, тощо. Тобто, ні на що реально техогляд не впливає, — розповідає Вадим Володарський і додає: — У загальній статистиці ДТП з технічних причин становлять менше одного відсотка. Причому у цю статистику потрапляють і колеса, що луснули на ямах, й інші несправності, які раптово виникли, та які ніякий техогляд не попередить. Ми ж розуміємо, що повністю розбирати авто та дефектувати кожну деталь під час техогляду неможливо, а відтак, і запобігти несправностям реально він не може».

Тому, вважає автоюрист, повернення техогляду для приватного транспорту не позначиться на безпеці, зате буде вкрай корупційно містким заходом.

Дмитро Бурмака теж каже, що є шанс, що нічого так і не зміниться:

«Думаю, що корупція лишиться. Такі самі СТО зараз проводять сертифікацію американських, європейських автомобілів. І приїжджають тоновані авто, з червоними фарами — і всі про все домовляються. Я впевнений в тому, що корумпована складова буде й далі. Якщо авто не відповідатиме технічним вимогам, за неправомірну винагороду працівники СТО все одно зможуть зробити техогляд і видати відповідний документ. Хоча і у Міністерстві інфраструктури вказали, що мають бути фото та відеодокази проходження. Подивимось, як воно буде».

Нагадаємо, що коїлося у Полтаві після снігопаду

Ще з рубрики: "Соціум"