Скільки коштуватиме Полтаві електронний квиток

У Полтаві найближчим часом з’явиться електронний квиток. Поки його будуть застосовувати лише у комунальному міському транспорті. Про приватних перевізників цьогоріч мова не йде.

Е-квиток: що це і навіщо

Е-квиток – єдиний квиток для всіх видів громадського транспорту на основі безконтактної електронної пластикової карти. Його головна мета створення – спростити та зробити прозорішою оплату за проїзд.

Як діятиме квиток? Після придбання спеціальної проїзної картки (яка і є вашим е-квитком) ви зможете її поповнювати та розплачуватися нею у транспорті. Поповнювати її можна буде так, як визначить місто: за допомогою терміналів, інтернет-банкінгу, смс або у спеціальних касах.

Для того, аби скористатися карткою у автобусах, тролейбусах чи маршрутках, громадський транспорт обладнають валідаторами – спеціальними зчитувальними пристроями. Їх розташують біля дверей та у салонах. Пасажиру буде достатньо просто провести квитком, розміром із банківську картку, біля валідатора – і все, проїзд оплачений.

Для пасажирів впровадження е-квитка вплине на зручність та комфорт. Не треба буде передавати гроші за проїзд та є можливість уникнути пільгової дискримінації.

Окрім цього, е-квиток вплине на підвищення рівня безпеки на дорозі. Водій тепер зможе спокійно кермувати, а не працювати ще і кондуктором.

Також для міста е-картки допоможуть вести облік реального пасажиропотоку, завдяки якому буде зрозуміло, хто, скільки, коли і куди перевіз. Це допоможе оптимізувати маршрути.

І також це боротьба з корупцією та виведення величезної суми готівки з «тіні».

Е-квиток у Полтаві: як все починалося

Уперше про електронний квиток заговорили ще у 2018 році. Тоді влада Полтави вела перемовини із дніпровською компанією «Укр-Спец-Софт». Але, через різні погляди компанії й міської влади на фінальний проєкт договору його підписання «загальмувалося».

У 2019 році обговорювали створення особистої картки, через яку можна було б оплачувати проїзд. Проте і ця ідея зійшла на пси.

Е-квиток: спроба номер два

У 2021 році у Полтавській міській раді знову повернулися до впровадження електронних квитків.

До 14 червня у Полтаві звершився термін подачі документів на конкурс, переможець якого б встановив валідатори у полтавський транспорт. Документи подало всього дві компанії: ТОВ «Фарго Сістемс» і ТОВ «Смарт-тикет Технолоджи».

ТОВ «Фарго Сістемс» — полтавська компанія, яку зареєстрували 7 травня 2021 року. Її власник та керівник — депутат Полтавської міськради 7-го скликання від партії «Совість України» Максим Голдиш. Раніше він очолював ТОВ «Трек сервіс контроль» — його власну компанію, яка у 2014-2018 роках виконувала диспетчерську функцію для громадського транспорту Полтави. Проте після зміни влади від послуг компанії відмовилися. «Смарт-тикет Технолоджи» — київська компанія, яка працює з липня минулого року. Її бенефіціаром є Олег Козловський, а засновник — АТ «Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд «Інтерстеллар», яким і володіє Козловський. «Смарт-тикет Технолоджи» вказує, що є частиною інвестиційного фонду «Інтерстеллар», яке інвестує в будівельні проєкти, заснувало кілька фінансових компаній тощо. Окрім цього, ТОВ «Смарт-тикет Технолоджи» вже запровадило систему електронного квитка у Маріуполі.

12 липня у приміщенні Полтавської міської ради відбувся конкурс на впровадження автоматизованої системи оплати проїзду в міському пасажирському автотранспорті. Комісія розглянула документи, які надали претенденти, та характеристики претендентів на відповідність умовам проведення конкурсу.

Обидві пропозиції передбачали:

  • створення мобільного додатку;
  • оплату банківською картою;
  • оплату через спеціально оформлену картку;
  • можливість поповнення картки через платіжні системи та термінали;
  • наявність веб-порталу;
  • наявність картки пільговика.

Окрім цього, претенденти відповіли на запитання членів комісії, які здебільшого стосувалися безпеки експлуатації програмного забезпечення та його захисту від кібератаки.

І майже після місяця мовчання,10 серпня, стало відомо, що у конкурсі перемогла компанія Максима Голдиша. Так, полтавська ТОВ «Фарго Сістемс» зобов’язалася встановити та обслуговувати валідатори.

Голова комісії й керівник УЖКГ Євген Ричка під час засідання пояснив вибір переможця так:

«По-перше, це полтавська компанія і податки будуть сплачувати у Полтаві. ТОВ «Фарго Сістемс» компанія молода, але представляє іншу компанію, яка має великий досвід у впровадженні е-квитка в Україні. А київська компанія ТОВ «Смарт-тикет Технолоджи» працювала тільки в Маріуполі. Я вважаю, що із запровадженням електронного квитка ми розвинемо інфраструктуру та транспорту галузь, а головне вийдемо із «чорних оплат».

Е-квиток по-полтавськи: вихід чи кабала?

Як зауважив «Полтавській Хвилі» голова відділу з питань транспортних перевезень та зв’язку Артем Іванюк, наразі компанія «Фарго Сістемс» знаходиться на етапі підписання договору.

14 вересня на розгляд виконкому винесли проєкт рішення «Про погодження пропозицій до договору з ТОВ «Фарго Сістемс» про здійснення справляння плати за транспортні послуги». У документі передбачили включення додаткових пунктів в умови зміни або припинення договору про здійснення справляння плати за транспортні послуги, який буде укладатися виконавчим комітетом з «Фарго Сістемс». Виокремимо кілька головних моментів.

Згідно з цим, компанія бажає:

  • аби договір можна було розірвати тільки через суд;
  • у разі розірвання договору з інших причин, не передбачених у договорі, місто має відшкодувати витрати ТОВ;
  • договір укладають на 10 років.

Ці пункти можуть свідчити про бажання підприємства, яке запровадить у Полтаві систему е-квитка, додатково застрахуватись на випадок, якщо влада у місті зміниться. Оскільки, як ми згадували вище, вже були прецеденти.

Наступний крок — підписання договору.

«Я так собі розумію, що деньдва, і договір між компанією та виконкомом буде підписаний. Що стосується вартості валідаторів, я некомпетентний дати відповідь. Тому що для міста це не буде вартувати нічого. Компанія, яка впроваджуватиме валідаційну систему, не бере у міста гроші на реалізацію проекту. А компенсує це тим, що 9,99% з кожного квитка вона братиме на обслуговування цієї валідаційної системи та організації. Тобто, якщо вартість проїзду буде 8 гривень, то компанія отримає з них 80 копійок», — розповідає Іванюк.

За словами пана Артема, компанія обіцяє встановити валідаційну систему у комунальний транспорт протягом наступних місяця-півтора. Окрім цього, її паралельно будуть встановлювати і у приватних перевізників.

«Розмова про електронний квиток із приватними перевізниками йде давно. Пан Лупаєнко (керівник та власник ГО «Асоціація перевізників Полтавщини», приватний перевізник - авт.) заявляє, що йому не подобається ціна на тариф. Але він комунікує щодо питання електронних квитків. І пан Михайло Костов (директор ТОВ «Євробус Полтава» - авт.) в курсі. Та і як можна бути не в курсі, якщо ми про це постійно говоримо. І ми мінімум раз на місяць про це з ними говоримо», — розповідає пан Іванюк.

Що кажуть приватні перевізники

«Полтавська Хвиля» спробувала зв’язатись з кількома полтавськими перевізниками.

Питання ставила одні й ті ж: чи готові перевізники до впровадження електронних квитків, з яким тарифом готові працювати з валідаторами та на якому етапі перемовини щодо їх встановлення.

Своєю чергою, Михало Костов зауважив, що «він нічого в цьому не розуміє і йому не до нього питання».

Засновник і керівник ГО «Асоціація перевізників Полтавщини», перевізник Юрій Лупаєнко відповів так:

«Ми можемо планувати чи не планувати, але рішення приймає міська рада. Це дуже складне питання, тому важко щось говорити. Перемовин жодних не ведемо поки що».

Електронний квиток: як користуватися

Як зауважують у відділі з питань транспортних перевезень та зв’язку, у Полтаві з’явиться автоматична система обліку та оплати за проїзд. Пільговики (а їх у Полтаві 90 тисяч осіб) отримають персоналізовану віп-картку містянина.

Аби розрахуватися за проїзд, треба буде:

  • придбати картку полтавця, закинути туди гроші і вже після цього користуватися.
  • квиток необхідно буде купувати за допомогою картки у спец.терміналі. Термінали встановлять на зупинках громадського транспорту;
  • також розрахуватися можна буде карткою чи телефоном у автобусі чи тролейбусі.

Через запровадження валідаторної системи, зникнуть кондуктори, оскільки надання послуг ними вже буде непотрібне.

Досвід інших міст

Позитивний досвід: Київ

У Києві електронний квиток діє із вересня минулого року. Першим на таку систему оплати перешли фунікулери – із 14 вересня 2020 року. Із 1 жовтня 2020 року обіг паперових квитків припинили на Троєщинській лінії швидкісного трамваю, 1 листопада – на міській електричці. Із 1 грудня повністю на електронний квиток перейшов швидкісний трамвай на Борщагівці.

Як повідомляє пресслужба Київської міськради, від паперових разових талонів у міських автобусах, тролейбусах та трамваях відмовилися з 1 липня 2021 року. А вже 14 липня паперові квитки остаточно вийшли із обігу.

«Електронні квитки доступні через мобільний додаток та картку «Київ Цифровий», також їх можна придбати в терміналах самообслуговування, мережі «Т-кіоск», терміналах EasyPay. QR-квитки також можна придбати в касах київського метрополітену. Контролери-касири (кондуктори) отримали пропозицію перейти на посаду контролера, або інші вільні вакансії в підприємстві», — повідомили у пресслужбі КМР.

Як розповіли «Полтавській Хвилі» у пресслужбі КП «Київпастранс», наразі працівники підприємства постійно досліджують систему обліку оплати проїзду у громадському транспорті.

«Зараз у місті відповідно до розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 1934 від 26.10.2018 «Про введення в дослідну експлуатацію автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті міста Києва незалежно від форм власності» проводиться дослідна експлуатація АСОП в міському пасажирському транспорті міста Києва під час якої допускаються короткочасні тимчасові збої в роботі програмного та апаратного забезпечення АСОП. Всі несправності оперативного відслідковуються та приймаються міри по їх швидкому усуненню», — повідомили у КП.

Складнощі: Львів

У Львові ситуація із електронним квитком ще заплутаніша, ніж у Полтаві. Автоматизовану систему обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті вводять ще з 2016 року, але досі ще не працює в повній мірі.

Як зауважують на сайті ЛеоКарту (картку львів'янина назвали саме так), завданням електронного квитка Леокарт є покращення якості пасажирських перевезень в громадському транспорті міста та можливість оптимізації інфраструктури громадського транспорту міста та транспортної мережі загалом за рахунок збору точних та фактичних даних пасажиро- перевезень в міському громадському транспорті Львівської МТГ та впровадження системи показників якості КРІ щодо операторів пасажирських перевезень.

У місті впроваджують три види карток: туристичну, пільгову та загального користування. Загалом, вони мають запрацювати до 2022 року, їх підв'яжуть до спеціального мобільного додатку, тож носити із собою пластиковий відповідник не обов'язково.

Можна буде розраховуватися й готівкою: у водія розташують принтер для друку одноразових квитків, які можна буде придбати за готівку. Вони потрібні у випадку, якщо у пасажира відсутній будь-який тип електронного квитка.

Ми поспілкувалися із Сергієм Журбенком, ексначальником відділу автоматизованої системи проїзду ЛКП Львівавтодор, який займався впровадженням е-квитка у Львові з 2016 і по 2020 рік.

Сергій Журбенко вважає, що з е-квитками у Львові проблеми вже давно
«Труднощі із впровадженням е-квитків є у всьому. Взагалі, складалося таке враження, що цей проект не потрібен. При чому, окрім пасажирів, ні перевізників, ні керівництво міста, ні водіїв — нікого реалізація цієї ідеї не приваблювала. Найбільші труднощі виникли із фінансуванням. Ми свого часу залучили Європейський банк із реконструкції й розвитку, і завдяки цьому впровадження тривало так довго, але з нормальним і фаховим підходом. Ми складали технічне завдання, залучили досить хороших підрядників, які до цього реалізували е-квитки в Чехії, — розповідає пан Сергій, — Для впровадження е-квитку, у першу чергу, необхідно визначитися, що саме потрібно. І треба розуміти, що якісна валідаційна система вартує дуже дорого — як і у її реалізації, так і в подальшій експлуатації».

Як зауважив ексначальник відділу автоматизованої системи проїзду ЛКП Львівавтодор, однією із завдань було створити таку систему оплати, у якій би якнайменше задіювався людський фактор.

«Те, що реалізують інші міста — де кондуктор ходить по салону автобуса із невеликим приладом або ж коли водій продає квитки через такий прилад — це не те, що нам підходить. Тут залишається людський фактор, і нічого не виключає можливостей певного впливу та махінацій», — говорить пан Сергій.

Е-квиток у Полтаві: бути чи ні

Станом на 22 вересня, у Полтаві вже підписали договір між «Фарго Сістемс» та владою Полтави. Як зауважили у виконкомі, пасажири зможуть отримати електронні картки для проїзду у громадському комунальному транспорті через 2 місяці. Також збиратимуть дані про пільгову категорію пасажирів, аби паралельно створювати картки і їм.

Нагадуємо, що ми вже раніше писали про електронний квиток у громадському транспорті Полтави.

Ярослава Фоніна

Ще з рубрики: "Соціум"